Kremli maskidiplomaatia avantüüri Itaalias tegi veelgi
küünilisemaks asjaolu, et samal ajal vaevles Venemaa enda
meditsiinipersonal juba kaitsevahendite puuduse käes ja
mitmel pool olid haiglatöötajad sunnitud koroonavõitlust
pidama ilma maskide ja muu kaitsevarustuseta.
Ja kui Kreml oli lõpuks sunnitud diplomaatiliste kanalite
kaudu ise maskiabi paluma muu hulgas Itaalialt, siis oli
diplomaatilise korpuse esmane ja peamine mure, kui halvasti
see avalikkuses välja paistab, kui suurabistaja ühtäkki
justkui oma abi tagasi küsib.
Mõjutustegevuse eesmärk on näidata end suurjõuna, kes on
valmis globaalsele kriisile leevendust tooma.
Diplomaatide mure oli õigustatud, sest oli ju Venemaa
mõjutustegevuse kaudsem eesmärk pandeemia esimese laine ajal
tuua Venemaa maailma koroonavastases võitluses nn eesliinile
– näidata end suurjõuna, kes on valmis ning võimeline
globaalsele kriisile leevendust tooma.
2020. aasta augustis teataski Venemaa president Vladimir
Putin, et Vene teadlased on valmis saanud maailma esimese
toimiva koroonavaktsiini.
Vaktsiiniturundus Vene moodi
Paralleelselt teadetega Venemaa esimese koroonavaktsiini
Sputnik V valmimisest käivitati Kremli riiklikult kontrollitud
mõjutusarsenal, mille aktiivmeetmetest märkimisväärseim oli
konkureerivate Lääne vaktsiinide vastane ulatuslik varjatud
laimukampaania.
Sputniku tootmis- ja tarnekokkulepete eest vastutava Venemaa
riikliku Otseinvesteeringute Fondi (OIF) ja selle juhi,
Putinile lähedase Kirill Dmitrijevi juhitud kampaania ei olnud
mõeldud üksnes Sputniku propageerimiseks, vaid sellega rõhuti
sihiteadlikult ka Lääne vaktsiinidest tulenevatele võimalikele
terviseohtudele.
Avalikult Venemaa riiklikus meedias ja varjatult globaalses
sotsiaalmeediaruumis käima lükatud kampaania keskendus
diskrediteeriva sisuga meemidele, mis pidid tekitama mulje
kodanikualgatusest, mis peegeldab laia avalikkuse vastuseisu
kahtlastele Lääne vaktsiinidele. Kampaania teravik oli
suunatud arengumaailma suurriikidele nagu Brasiilia, Mehhiko,
Argentina, India, Egiptus, Indoneesia jt.
Kõige teravamalt sai Kremli musta PR-i võimu tunda Briti
ravimifirma AstraZeneca, kelle Oxfordi teadlastega koostöös
valminud vaktsiini ristis Kremli propaganda ahvivaktsiiniks
ning mis lõpuks oli avaliku kuvandi parandamiseks sunnitud oma
vaktsiini nime vahetama.
Oluline on märkida, et AstraZeneca sihtmärgiks valimine ei
olnud kaugeltki juhuslik. Tegemist oli toona Lääne ühe
lootustandvaima vaktsiiniga, millel oli üleilmselt sõlmitud
enim tarnimise eelkokkuleppeid.
Laimukampaaniat toetasid suurejoonelised Sputnik V
propagandaüritused välismaistele meditsiiniekspertidele, ning
Vene diplomaatidele igapäevaseks muutunud tarneläbirääkimised,
kus OIF-i juhtkonna suunisel tuli otsesõnu rõhutada ohtu, et
Läänest võidakse saada kehva, inimeste peal korralikult
testimata vaktsiini.
Vaktsiinidiplomaatia vankri ette rakendati ka Kremli
mõjuisikute ulatuslik võrgustik, kes Vene võimude mahitusel
oli valmis tegema lobitööd Sputnikule. Nende sekka mahtus nii
välisriikides kontakte omavaid Vene oligarhe, endisi Lääne
tipp-poliitikuid ning prominente maailma äri- ja
meelelahutusringkondadest. Viimaste hulgas oli näiteks
argentiinlasest miljonär ja filmiprodutsent Fernando Sulichin,
kes oli Kremli müügimeheks nii Argentina kui ka Brasiilia
võimudega peetud vaktsiiniläbirääkimistel ning kellega
koostöös kaaluti tõsimeeli Sputniku võidukäigust pajatavat
dokumentaalfilmi, mille režissööriks pidi saama Sulichini hea
sõber ja varemgi Kremliga edukalt koostööd teinud Hollywoodi
režissöör Oliver Stone.
Tagasilöögid
Kremli vaktsiinidiplomaatiale suunatud jõupingutused ning
avalikult väljahõigatud sadadesse miljonitesse
vaktsiinidoosidesse ulatuvad tarnelepingud jätavad mulje
Venemaa riiklikust edust koroonavastases võitluses. Tegelik
olukord on teistsugune. Esialgne mainekujunduslik edu võidi
mitmesuguste mahhinatsioonide toel küll saavutada, kuid selle
hoidmine näib äärmiselt keeruline, kui mitte võimatu.
Paljudele riikidele on lubatud vaktsiinikogustest tarnida
suudetud vaid tühine osa, kui sedagi.
Juba 2021. aasta aprilliks oli OIF end tarnelepingutega lõhki
sõlminud ja piisavate tootmisvõimsuste puudumise tõttu hakati
kohustuste täitmist optimeerima lepingute ajatamise ning
tarnekoguste vähendamisega. Paljudele riikidele on lubatud
vaktsiinikogustest tarnida suudetud vaid tühine osa, kui
sedagi.
Asi on jõudnud sinnamaale, et puudujääke välistarnetes
lapitakse Venemaa riigisiseste vaktsiinivarude arvelt. Nii
võeti Venemaa Julgeolekunõukogu survel välisturgude
rahustamiseks nn lisadoose varudest, mis olid tegelikult
mõeldud Venemaa enda elanikkonna vaktsineerimiseks. Säärane
oportunism näitab väga hästi Venemaa võimueliidi tegelikke
eelistusi selles kriisis.