Keskvõimule tülikate opositsiooniaktivistide ja
ajakirjanike heidutamiseks ning karistamiseks
administratiivmeetmete rakendamine on küll ilmestanud
valdavat osa Vladimir Putini võimuperioodist, kuid 2021.
aastal saavutas see niisuguse taseme, mis võimaldab tõmmata
juba üsna otseseid paralleele Nõukogude Liidus kasutatud
meetoditega.
Venemaa keskvõim on peaaegu täielikult loobunud varjamast
poliitiliste oponentide survestamise tegelikke motiive.
Ainuüksi Aleksei Navalnõiga seotud olulisemate
organisatsioonide kuulutamine ekstremistideks märgib uut
verstaposti – varem püüti kasutada muid fabritseeritud
süüdistusi, millega organisatsioonide tegevust takistada, kuid
2021. aasta kevadel kuulutati need ekstremistlikeks, varjamata
tegevuse poliitilist motivatsiooni. Ametivõimud teatasid juba
kohtuasja algatamisel, et kõnealused organisatsioonid „loovad
liberaalsete loosungite kattevarjus tingimusi sotsiaalse ja
ühiskondlik-poliitilise olukorra destabiliseerimiseks“, mille
kaugemaks eesmärgiks olevat lagundada konstitutsioonilist
korda. Kohtuotsuse vormistamine toimus Venemaa Presidendi
Administratsiooni (PA) vahetul juhendamisel – politiseeritud
ja farsiks muudetud kohtuprotsessi puhul on paralleelide
tõmbamine nõukogude perioodiga taas täiesti kohane. Ühtlasi
oli PA-l juhtiv roll seaduseelnõu algatamisel ja
vastuvõtmisel, millega keelati ekstremistlikuks kuulutatud
organisatsioonidega seotud isikutel osaleda valimistel.
Välisluureameti andmetel toimus selle seaduse menetlemine
ennaktempos, et see jõustuks enne sügiseste valimiste
väljakuulutamist. Ühtlasi viitas kiirustamine sellele, et
opositsiooni survestamise meetodeid karmistati n-ö jooksvalt,
mis omakorda andis tunnistust võimueliidi üsna kiiresti
muutunud riskihinnangust – varem planeeritud tegevusi ei
peetud enam piisavaks ning käigu pealt lisati uusi meetmeid,
mille tõhusaks rakendamiseks kippus juba aega nappima.
Vene ametivõimude senisest märgatavalt jõulisema surve alla
sattusid 2021. aastal peaaegu kõik ühiskonnas vähegi nähtavas
rollis opositsionäärid ja võimukriitikud. Käiku läks kogu
administratiivsete meetmete arsenal – fabritseeritud
administratiiv- ja kriminaalsüüdistused, välisagendiks või
soovimatuks organisatsiooniks kuulutamine. Suundumus
opositsiooni täielikule tasalülitamisele on analoogne
nõukogude ajaga.
Peaaegu kõik ühiskonnas vähegi nähtavas rollis
opositsionäärid ja võimukriitikud sattusid Vene ametivõimude
senisest märgatavalt jõulisema surve alla 2021. aastal.
Eriti aktiivne oli Putini režiim ajakirjanduse
suukorvistamisel, eesmärgiks näis olevat kogu sõltumatu meedia
täielik tasalülitamine. Administratiivsete võtetega püüti ja
püütakse sõltumatuid meediaväljaandeid sundida tegevust
lõpetama ning ühtlasi, valdavalt välisagendi staatust
kasutades, püütakse niipalju kui võimalik piirata sõltumatute
meediaväljaannete informatsiooni refereerimist teistes
meediaväljaannetes. Riigimeedia toimetuspoliitika on
Välisluureameti andmetel juba täiesti võrreldav kommunismi
perioodiga – kajastatavad teemad ning vaatenurk otsustatakse
täielikult Presidendi Administratsioonis. 2021. aasta
sündmused näitasid aga, et Putini režiim sooviks ideaalis
lähiajal saavutada sarnase olukorra nagu nõukogude ajal – ilma
alternatiivse meediata.
Välisagendi staatus on Venemaal kasutusel juba 2012.
aastast, kui toona kehtima hakanud seadus lubas
välisagendina määratleda poliitilise tegevusega seotud ning
välisrahastust saavaid mittetulunduslikke organisatsioone.
Eraldi õiguslik raamistik välisrahastusega meediaväljaannete
välisagendina kvalifitseerimiseks tekkis alles 2017. aastal.
Välisagendiks kvalifitseerumise tingimusi on Venemaa
seadusandluses korduvalt muudetud, viimastel aastatel on
seda läbivalt lihtsustatud, samas on staatusega kaasnevad
piirangud ja kohustused pidevalt kasvanud. Muu hulgas
peavad välisagendid enda trükiseid ja veebipublikatsioone
vastavalt märgistama ning ka teised väljaanded peavad nende
refereerimisel välisagendi staatust rõhutama. Välisagendiks
kuulutatud veebiväljaannete väitel on vastav staatus
oluliselt kahandanud nende reklaamitulusid ning ka allikate
võrku. Praeguste regulatsioonide kohaselt võib välisagendiks
kuulutada ka füüsilisi isikuid.