3.4

Millest on ehitatud Vene autod?

    06.04.2018 laiendas USA Rahandusministeeriumi välisvarade kontrolli amet (OFAC) Venemaa-vastaste sanktsioonide nimekirja, kandes sanktsioneeritavate ettevõtete hulka Venemaa autotootja GAZ Grupi. Esialgu 5. juunile planeeritud sanktsiooni rakendamise aeg lükati hiljem 23. oktoobrile, mis hiljem läbirääkimiste tulemusena asendati üldlitsentsiga, mis võimaldab GAZ Groupil äritegevust jätkata, kuid tingimusel, et ettevõtte senine omanik Oleg Deripaska, kelle suhtes kehtestatud isikusanktsioonide tõttu ettevõtte sanktsioneerimise menetlusi algatati, eemaldub ettevõtte juhtimisest ning lahutab enda ärihuvid GAZ Groupist.

    2018. aasta kevadsuvi oli GAZ grupi juhtkonnale pingeline aeg, sest saavutada tuli võimatut – leida asendus Lääne allhankijatele, kelle komponentide loetelu hõlmas peaaegu kõiki kaasaegse sõiduki olulisi tehnilisi sõlmi ning kes neid sanktsioonide rakendamise tõttu enam Venemaale tarnida ei saanud. Ettevõtte päästmiseks võeti kavva kogu sanktsioonitõrje repertuaar: juriidilised ja diplomaatilised pingutused, salakaubavedu, tarneahela maskeerimine vahendusfirmade kaudu, komponentide ümbermarkeerimine–ülevärvimine, allhanketehaste ületoomine Venemaale jmt.

    Ülesande lahendamine tehniliste vahenditega oli lootusetu, sest isegi kõikide tarneahelate eduka varjamise korral oleks tekkinud küsimus – kuidas tagada garantii, hooldus ja liiklusohutuslik sertifitseerimine sõidukile, mis on kokku pandud „tundmatutest koostisosadest“.

    “Impordiasendus”, mis tähistab Lääne tehnoloogiast sõltumatuks muutumise kurssi, on suures ulatuses illusioon

    Venemaa majandusleksikas levinud termin „impordiasendus“, mis tähistab Lääne tehnoloogiast sõltumatuks muutumise kurssi, on suures ulatuses illusioon, mis põhineb ettekujutusel, et 21. sajandil on võimalik ennast majanduslikult edukalt lahti haakida ülejäänud tsivilisatsioonist. GAZ grupi kaasus näitas ilmekalt, kui vähe on Vene autos Vene detaile. Tähelepanuväärne on asjaolu, et isegi vineer veeti tehastesse läbi Loode-Venemaa metsade 1500 km kauguselt Soomest Suolahti tehasest. Sisuliselt oleksid OFAC-i sanktsioonid ettevõtte tegevuse lõpetanud.

    Kust on pärit Vene auto komponendid?

    Diiselmootorid – USA/Hiina (Cummins)

    Elektroonika: ABS, TCS, ESP – Saksamaa (Robert Bosch GmbH)

    Käigukastid – Saksamaa (NDGS Diesel Gearbox Service)

    Käiguosa komponendid – Saksamaa  (FZ Friedrichshafen AG); hargmaine (Eaton Automotive Com/Sys)

    Turbokompressorid, jõuülekanne – Saksamaa, UK, Iirimaa (BorgWarner)

    Hüdraulikatooted – USA (Parker Hannifin)

    Ülekanderihmad, hüdraulikatooted – Türgi/Hispaania (Gates Endustriyel/Gates P.T)

    Kuullaagrid – Saksamaa (Shaeffler GmbH)

    Piduritrumlid, pidurikettad, hüdraulika silindrid – Saksamaa (Fritz Winter Eisengießerei)

    Vineer – Soome (MetsäWood)